Hvornår en elev møder hjælp i form af særlig tilrettelagt undervisning i skolen, afhænger i stor grad af dansklærerens faglige og pædagogiske kvalifikationer, samt af hvorvidt ressourcerne er tilstede på den enkelte skole. I Danmark har vi metodefrihed, som medfører, at den enkelte dansklærer har stor indflydelse på, hvordan der undervises i den første læseundervisning, og hvilke tekster eleverne arbejder med. Dette får stor betydning for, hvilke elever der opleves at have læsevanskeligheder, og hvordan disse vanskeligheder observeres.
Yderligere er der også et økonomisk aspekt, der spiller en rolle i, hvornår et barn tilbydes særlig undervisning.
Det er altså ikke en fast forankret størrelse, hvordan og hvornår et barn får tilbudt særlig støtte og/eller bliver betegnet som ordblind.
De øgede læse- og skrivekrav i uddannelsessystemet og på arbejdsmarkedet har bidraget til, at elevers læsefærdigheder har været genstand for stor interesse, ikke mindst fra forskeres side. Vi ved altså i dag meget mere om, hvorfor læse-skrive vanskeligheder opstår, og hvordan vi dels kan forebygge og afhjælpe dette.